Το βασιλικό τρένο της Βρετανίας αναμένεται να αποσυρθεί καθώς ο βασιλιάς Κάρολος επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τη μοναρχία
Το ιδιωτικό «βασιλικό τρένο» της βασιλικής οικογένειας θα παροπλιστεί στο πλαίσιο της προσπάθειας του βασιλιά Καρόλου να εκσυγχρονίσει τη μοναρχία και να μειώσει το κόστος. Το τρένο χρησιμοποιείται για τη μεταφορά μελών της βασιλικής οικογένειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας από το 1840, αλλά η συντήρηση και η αποθήκευσή του έχει γίνει ολοένα και πιο δαπανηρή.
Δύο νέα, πιο αποδοτικά από πλευράς καυσίμων ελικόπτερα θα προσφέρουν μια κατάλληλη εναλλακτική λύση. Ο Τζέιμς Τσάλμερς, φύλακας του προσωπικού ταμείου, δήλωσε: «Η βασιλική αμαξοστοιχία, φυσικά, αποτελεί μέρος της εθνικής ζωής εδώ και πολλές δεκαετίες, αγαπημένη και φροντισμένη από όλους όσοι εμπλέκονται. Αλλά προχωρώντας μπροστά δεν πρέπει να δεσμευόμαστε από το παρελθόν.
«Όπως τόσα πολλά μέρη του έργου του βασιλικού οίκου έχουν εκσυγχρονιστεί και προσαρμοστεί ώστε να αντικατοπτρίζουν τον σημερινό κόσμο, έτσι ήρθε η ώρα να αποχαιρετήσουμε με τον πιο τρυφερό τρόπο, καθώς επιδιώκουμε να είμαστε πειθαρχημένοι και να προοδεύουμε στην κατανομή της χρηματοδότησης».
Στο μεταξύ βρίσκεται σε εξέλιξη αναζήτηση για μια μακροπρόθεσμη στέγη για τα ιστορικά τμήματα του τρένου.
Οι ετήσιοι βασιλικοί λογαριασμοί για το 2024-25, που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα, δείχνουν ότι η κρατική επιχορήγηση, η οποία διανέμεται από το Υπουργείο Οικονομικών για τη χρηματοδότηση των επίσημων καθηκόντων της βασιλικής οικογένειας, θα παραμείνει στα 86,3 εκατομμύρια λίρες για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά.
Η επιχορήγηση θα αυξηθεί στα 132 εκατομμύρια λίρες ετησίως μεταξύ 2025 και 2027. Αυτό γίνεται εν μέρει για να αξιοποιηθούν τα κέρδη ρεκόρ από υπεράκτια αιολικά πάρκα για την περιουσία του στέμματος, τα οποία έφτασαν τα 1,1 δισεκατομμύρια λίρες το τελευταίο οικονομικό έτος, και επίσης για να καλυφθούν τα υπόλοιπα 100 εκατομμύρια λίρες για τα τελευταία δύο χρόνια της δεκαετούς συμφωνίας των Παλατιών του Μπάκιγχαμ, ύψους 369 εκατομμυρίων λιρών.
Οι λογαριασμοί δείχνουν επίσης ότι τα έξοδα ταξιδιών της βασιλικής οικογένειας αυξήθηκαν κατά 500.000 λίρες σε 4,7 εκατομμύρια λίρες και το κόστος μισθοδοσίας αυξήθηκε κατά 2 εκατομμύρια λίρες σε 29,9 εκατομμύρια λίρες. Υπήρξε αύξηση στον αριθμό των ταξιδιών που κόστισαν πάνω από 17.000 λίρες, από 24 το 2023-24 σε 43 το 2024-45, φτάνοντας σε μία συνολική δαπάνη 2,7 εκατομμυρίων λιρών. Τα έξοδα ταξιδιού για την επίσημη επίσκεψη του βασιλιά και της βασίλισσας στη Σαμόα κόστισαν 401.000 λίρες σε δημόσιο χρήμα.
Στο πλαίσιο μιας προσπάθειας βιωσιμότητας, μία από τις βασιλικές Bentley τροφοδοτείται πλέον με βιοκαύσιμα, ενώ εξετάζεται η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα. Ξεχωριστές αναφορές που δημοσιεύθηκαν επίσης τη Δευτέρα αποκαλύπτουν ότι το δουκάτο της Κορνουάλης, το οποίο παρέχει στον πρίγκιπα Γουίλιαμ ιδιωτικό εισόδημα σχεδόν 23 εκατομμυρίων λιρών ετησίως, θα παραιτηθεί από ορισμένα ενοίκια, όπως τα καταπιστεύματα άγριας ζωής και το καταφύγιο αστέγων St Petrocs, και θα μειώσει το ενοίκιο για τις τοπικές φιλανθρωπικές οργανώσεις κατά 50%.
Αυτό έρχεται μετά από έρευνα των Channel 4 Dispatches και Sunday Times τον περασμένο Νοέμβριο για το δουκάτο του πρίγκιπα και το κτήμα του δουκάτου του Λάνκαστερ, η οποία διαπίστωσε ότι τα κτήματα είχαν εξασφαλίσει συμφωνίες ενοικίασης αξίας εκατομμυρίων λιρών με τις ένοπλες δυνάμεις, το NHS και τα δημόσια σχολεία. Οι εμπορικές σχέσεις με δημόσιους φορείς, όπως το Υπουργείο Άμυνας και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δεν θα αλλάξουν.
Οι λογαριασμοί δείχνουν ότι το δουκάτο είχε κέρδη ύψους 22,9 εκατομμυρίων λιρών, μειωμένα κατά 700.000 λίρες από 23,6 εκατομμύρια λίρες το προηγούμενο οικονομικό έτος. Η ετήσια αξιολόγηση για τον Πρίγκιπα της Ουαλίας παραλείπει τα έσοδα, τα έξοδα και τις πληρωμές φόρων του, μια απομάκρυνση από τη διαφάνεια που εφάρμοσε ο Κάρολος ως ο προηγούμενος Πρίγκιπας της Ουαλίας.