Athenee Art Cinema: Αφιέρωμα στον Κέντζι Μιζογκούτσι με προβολές τριών ταινιών του σε 4Κ

Το θερινό σινεμά Athenee Art Cinema πραγματοποιεί αφιέρωμα στον Κέντζι Μιζογκούτσι με προβολές τριών ταινιών του σε 4Κ

Από 15 έως 18 Μαΐου προς τιμήν του Ιάπωνα σκηνοθέτη Κέντζι Μιζογκούτσι, με αφορμή την επέτειο γέννησής του, στις 15 Μαΐου 1898, η New Star διοργανώνει αφιέρωμα στον Κέντζι Μιζογκούτσι, αποκλειστικά στο Athenee Art Cinema, «Το θερινό σινεφίλ στέκι της Αθήνας που έγινε λατρεία».

Από τις 15 έως τις 18 Μαΐου με τρία από τα αριστουργήματά του σε 4K restoration.

Το έργο του Κέντζι Μιζογκούτσι (ουσιαστικά το ένα τρίτο του καθώς οι υπόλοιπες 60 ταινίες έχουν χαθεί οριστικά), πολλά χρόνια μετά τον θάνατό του, εξακολουθεί σταθερά, δεκαετία την δεκαετία, να επηρεάζει υπόγεια το κινηματογραφικό γίγνεσθαι.

Ο ίδιος ο Μιζογκούτσι δεν ευτύχησε να απολαύσει κάποια ιδιαίτερη αναγνώριση στην χώρα του, ενώ έπρεπε να περιμένει ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του για να γίνει γνωστότερος στο εξωτερικό, αποσπώντας διαδοχικούς Λέοντες στην Βενετία, κυρίως ως επακόλουθα της μεγάλης επιτυχίας του «Ρασομόν» το 1951 που άνοιξε τις πύλες της Δύσης για μια κινηματογραφία που αριθμούσε ήδη μισό αιώνα ζωής. Περφεξιονιστής, ιδιότροπος, άνθρωπος της ζωής και των γυναικών, από την αρχή μέχρι το τέλος παρέμεινε βαθιά Ιάπωνας, σε θεματική και φιλοσοφία, πεισματάρης του one cut και του πλάνου σεκάνς, γυρίζοντας ταινίες βασικά με γυναικείους χαρακτήρες, συνηθέστερα για την ζωή εκπορνευμένων γυναικών, πάντα για τη βασανισμένη ζωή ανθρώπων.

Ένας κλασσικός της τέχνης του σινεμά

Ήταν τα Cahiers du Cinema, με πρώτους τον Γκοντάρ και τον Ρομέρ, με την πρώτη προβολή του «Ουγκέτσου Μονογκατάρι» που ανακάλυψαν έναν ομότιμο του Ντράγιερ, του Μπέργκμαν, του Γκρίφιθ, έναν κλασσικό της τέχνης του σινεμά. Πλέον, σήμερα, δεκάδες είναι οι δημιουργοί που τον κατατάσσουν αβίαστα στις άμεσες επιρροές τους, από τον Θόδωρο Αγγελόπουλο ως τον Μπέλα Ταρ, από τον Αντρέι Ταρκόφσκι ως τον Βίκτορ Ερίθε.

Με τον Κέντζι Μιζογκούτσι αρχίζει ουσιαστικά ο Ιαπωνικός κινηματογράφος, που μέσω του Κουροσάουα και του Όζου κατέληξε στην γενιά του ’60, τον ‘Οσιμα, και τον Ιμαμούρα.

Με την εξαίρεση του (δυστυχώς) ανεπανάληπτου αφιερώματος στον Μιζογκούτσι που πραγματοποίησε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1999 (σε συνδυασμό με μια ολοκληρωμένη όσο και απαραίτητη έκδοση για τη ζωή και το έργο του), στην Ελλάδα, το όνομα του Μιζογκούτσι παραμένει πολύ πιο γνωστό απ’ τις ταινίες του.

Η NEW STAR, κυκλοφόρησε το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι» και τους «Σταυρωμένους Εραστές» (δεκαετίες μετά την πρώτη διανομή τους από τον Σωκράτη Καψάσκη) όπως και τον «Επιστάτη Σάνσο» (για πρώτη φορά σε κινηματογραφική διανομή) εδώ και χρόνια στους κινηματογράφους με καινούργιες κόπιες 35mm.

Η υγρή, θολή σελήνη

Το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι» κατά λέξη «Η ιστορία της υγρής, θολής σελήνης» αναγνωρίζεται ως η επιτομή του έργου του, το φιλμ που συγκεντρώνει την αισθητική του θέση απέναντι στον κινηματογράφο, κατά πολλούς μια βασανισμένη αυτοβιογραφία, για όλους, μια από τις ομορφότερες στιγμές της Ιστορίας του παγκόσμιου σινεμά. Τύποις, μια ιστορία του φανταστικού, μια ιστορία φαντασμάτων στην ουσία, κι όπως όλες τελικά οι δημιουργίες του, μια φανταστική ιστορία βουτηγμένη στην πιο αμείλικτη πραγματικότητα, μια ιστορία για τα πάθη, τα όνειρα, την μοίρα των ανθρώπων. Επικό και λυρικό μαζί, είναι μια «ομηρική» περιπέτεια για την πίστη και την αυταπάρνηση σε έναν περίπλοκο κόσμο.

Το «Ουγκέτσου» είναι ένας μύθος, κυριολεκτικά και μεταφορικά κι όπως όλοι οι μεγάλοι μύθοι, εξακολουθεί να μιλά στα μάτια, τις καρδιές και το μυαλό. Θέτει αρχές και όρια στην κινηματογραφική γλώσσα, παραμένοντας μέσα στις δεκαετίες ένα αξεπέραστο όριο κινηματογραφικής δημιουργίας και συνδιαλλαγής με τον χώρο, την κίνηση, τον χρόνο, το σώμα.

Το «Ουγκέτσου» κατακαίει τις οθόνες και το βλέμμα, μια ασυμβίβαστη όσο και αβίαστη καλλιτεχνική πράξη που με κάθε θέασή της επαναπροσδιορίζει τον τρόπο που βλέπουμε σινεμά.

Το «Ουγκέτσου» είναι ένα δώρο, μοναχικό, μοναδικό και μονάκριβο.

«Το “Ουγκέτσου Μονογκατάρι” είναι το αριστούργημα του Μιζογκούτσι.

Τον τοποθετεί στο ίδιο ύψος με τον Γκρίφιθ, τον Αϊζενστάιν, τον Ρενουάρ.

Είναι ο μεγαλύτερος Ιάπωνας σκηνοθέτης, ή απλώς, ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφιστές του κόσμου».

Ζαν Λικ Γκοντάρ

Οι προβολές

1. «Επιστάτης Σάνσο»

ΠΕΜΠΤΗ 15/5 στις 23:00

Ιαπωνία-1954-123’

Σκηνοθεσία Κέντζι Μιζογκούτσι

Σενάριο: Ογκάι Μόρι

Φωτογραφία: Καζούο Μιγιαγκάουα

Ηθοποιοί: Κινίγιο Τανάκα, Γιοσιάκι Χαναγιάκι, Κιόκο Καγκάουα

Αργυρός Λέων Φεστιβάλ Βενετίας

Σύνοψη: Στη μεσαιωνική Ιαπωνία, ένας φιλεύσπλαχνος κυβερνήτης εξορίζεται και η σύζυγος με τα δύο τους παιδιά αποφασίζουν να τον επισκευθούν. Στο δρόμο, τους επιτίθενται ληστές, οι μητέρα πουλιέται ως πόρνη και ο γιος με την κόρη γίνονται σκλάβοι στο φέουδο του παντοδύναμου και σκληρού Επιστάτη Σάνσο. Τα παιδιά μεγαλώνουν σε απάνθρωπες συνθήκες αλλά ο γιος σταδιακά αποκτά την εύνοια του Σάνσο. Όταν τελικά τους δίνεται η ευκαιρία δραπετεύουν και ο γιος καταφέρνει μετά τις πολύχρονες περιπλανήσεις του να βρει τη μητέρα και να αποτίσει τον ύστατο φόρο τιμής στον πατέρα του.

2. «Ουγκέτσου Μονογκατάρι»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 16/5 στις 23:00

Ιαπωνία-1953-96’

Σκηνοθεσία Κένζι Μιζογκούτσι

Σενάριο: Ματσουτάρο Καγουαγκούτσι

Φωτογραφία: Καζούο Μιγιαγκάουα

Ηθοποιοί: Μασαγιούκι Μόρι, Ματσίκο Κίο, Κινίγιο Τανάκα

Αργυρός Λέων Φεστιβάλ Βενετίας

Υποψήφιο για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας

Σύνοψη: Σ’ ένα χωριό της μεσαιωνικής Ιαπωνίας, η οποία σπαράσσεται από εμφύλιους πολέμους, δύο αδέρφια διακινδυνεύουν τις οικογένειες και τις ζωές τους, για να ακολουθήσουν τις εμμονές τους. Ο Γκεντζούρο, ένας φτωχός αγγειοπλάστης, ονειρεύεται καλλιτεχνική δόξα και πλούτη, ενώ ο αδερφός του, Τομπέι, θέλει να γίνει ένδοξος σαμουράι. Αποφασίζουν να κατευθύνουν προς την πόλη, χωρίς τις οικογένειές τους, για να πουλήσουν την πραμάτεια τους. Όταν τελικά φτάσουν εκεί και βρεθούν κοντά στην πραγμάτωση των στόχων τους, ο πρώτος θα πέσει θύμα της γοητείας ενός φαντάσματος κι ο τελευταίος θα ανακαλύψει ότι η γυναίκα του έχει γίνει πόρνη.

3. «Σταυρωμένοι Εραστές»

ΚΥΡΙΑΚΗ 18/5 στις 23:00

Ιαπωνία- 1954-110′

Σκηνοθεσία Κέντζι Μιζογκούτσι

Σενάριο: Τσικαμάτσου Μονζαέμον (θεατρική παράσταση πάνω στην οποία βασίστηκε το σενάριο της ταινίας)

Φωτογραφία: Καζούο Μιγιαγκάουα

Ηθοποιοί: Kαζούο Xασεγκάουα, Kιόκο Kαγκάουα, Eϊτάρο Σίντο, Σακάε Oζάουα

Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Καννών

Σύνοψη: Διασκευή ενός θεατρικού έργου που συνδυάζει το θέατρο Καμπούκι με το θέατρο μαριονετών Μπουνράκου, γραμμένο από τον Τσικαμάτσου Μονζαέμον, διάσημο συγγραφέα του 17ου αιώνα, με θέμα την ιστορία ενός ζευγαριού, στη φεουδαρχική Ιαπωνία. Στο Κυότο του 17ου αιώνα, η Οσάν, γόνος μιας ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας, έχει παντρευτεί για λόγους συμφέροντος τον Ισούν, έναν εύπορο και φιλοχρήματο άνδρα μεγαλύτερης ηλικίας. Ο Μοχέι, ένας από τους υπάλληλους του άνδρα της είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Όταν η Οσάν κατηγορείται ψευδώς ότι είναι ερωμένη του, αναγκάζονται να το σκάσουν μαζί κα ιγρήγορα αποκαλύπτουν ο ένας τον έρωτά του για τον άλλο. Στο μεταξύ, ο Ισούν διατάζει τους άνδρες του να βρουν τους δύο εραστές και να τους χωρίσουν, για να αποφύγει το δημόσιο εξευτελισμό. Το τέλος των δύο εραστών θα είναι τραγικό: θα σταυρωθούν δημόσια, αφού αυτή είναι η τιμωρία που επιβάλλεται στους μοιχούς.

info

Athenee Art Cinema

Λευκωσίας 41-43, πλ.Αμερικής

τηλ.: 2108644906


Πηγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here