Η Ελλάδα δεν είναι πλέον το προβληματικό παιδί της ευρωζώνης που πριν από μια δεκαετία απειλούσε να φέρει το ενιαίο νόμισμα κατάρρευση, αναφέρει σε άρθρο-ανάλυση το ειδησεογραφικό πρακτορείο, το οποίο ασχολείται με την επόμενη ημέρα στη χώρα και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Σε ένα μεγάλο άρθρο – ανάλυση, του Χιούγκο Ντίξον, το Reuters αναλύει την επόμενη ημέρα στην Ελλάδα βασισμένο στην πιθανότητα να συνεχίσει στη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λαμβάνοντας μηνύματα από το αποτέλεσμα στις εκλογές της 21ης Μαΐου.
Στο άρθρο γίνεται αναφορά στην προσπάθεια που έχει γίνει για την ανοικοδόμηση της οικονομίας της χώρας μετά την κρίση χρέους αλλά και τον μεγάλο δρόμο που έχει να διανύσει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις.
Σύμφωνα με το Reuters, οι επενδυτές εμφανίζονται ενθουσιασμένοι με την προοπτική να παραμείνει στην κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία, όμως, την ίδια ώρα αναλύονται και οι αδυναμίες και τα προβλήματα που έχει παρουσιάσει στην προηγούμενη τετραετία η χώρα υπό τη διακυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ακολουθεί το δημοσίευμα του Reuters:
Ο Ηρακλής ολοκλήρωσε περίφημα 12 άθλους. Η σημερινή Ελλάδα μοιάζει με τον μυθολογικό ήρωα όταν βρισκόταν στα μισά των καθηκόντων του. Η χώρα έχει κάνει πολλή δουλειά για να ανοικοδομηθεί μετά την κρίση χρέους της, αλλά πρέπει ακόμα να την ολοκληρώσει.
Το μεγάλο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας και η εγχώρια διαφθορά υπονομεύουν την έλξη της ως επενδυτικού προορισμού. Αλλά δεν είναι ξεκάθαρο ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα κάνει ό,τι χρειάζεται για να ενισχύσει τις αποταμιεύσεις και να βελτιώσει το κράτος δικαίου εάν επανεκλεγεί πρωθυπουργός.
Η Ελλάδα δεν είναι πλέον το προβληματικό παιδί της ευρωζώνης που πριν από μια δεκαετία απειλούσε να φέρει το ενιαίο νόμισμα κατάρρευση. Οι επενδυτές είναι ενθουσιασμένοι με την προοπτική το κεντροδεξιό κόμμα του Μητσοτάκη να κερδίσει τη συνολική πλειοψηφία στον δεύτερο γύρο των εκλογών, που θα διεξαχθεί στις 25 Ιουνίου. Τα δεκαετή ελληνικά κρατικά ομόλογα αποδίδουν μόλις 3,7%, μόνο 1,4 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερο από το αντίστοιχο γερμανικό χρέος.
Το θέμα, μάλλον, είναι εάν η Ελλάδα θα μπορέσει να προσελκύσει επενδύσεις στις ποσότητες που χρειάζονται για να εκπληρώσει τις δυνατότητές της. Αυτό θα απαιτήσει μεταρρυθμίσεις που δεν θα είναι εύκολες.
Αν και δικαίως πιστώνεται στον Μητσοτάκη η προσέλκυση επενδύσεων και η προώθηση της ψηφιοποίησης της κυβέρνησης, δεν έκανε πολλά για να αντιμετωπίσει τα άλλα προβλήματα της χώρας. Η φοροδιαφυγή εξακολουθεί να είναι ανεξέλεγκτη και το δικαστικό σύστημα είναι αδύναμο.
Επιπλέον, ο Μητσοτάκης έχει δείξει ελάχιστη επιθυμία να διερευνήσει γιατί τις τηλεφωνικές υποκλοπές Ελλήνων πολιτικών, δημοσιογράφων και άλλων επιφανών προσωπικοτήτων (Predator). Ο Μητσοτάκης λέει ότι η κυβέρνησή του δεν εμπλέκεται.
Είναι αλήθεια ότι η ελληνική οικονομία γνώρισε ταχύτερη ανάκαμψη από την πανδημία του Covid-19 από τις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημειώνοντας σωρευτική αύξηση 15% τα τελευταία δύο χρόνια. Αλλά αυτό οφείλεται εν μέρει στο ότι η χώρα επωφελήθηκε από τις μεταρρυθμίσεις που επέβαλαν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η ΕΕ ως το τίμημα τριών προγραμμάτων διάσωσης για το χρέος.
Η ανάπτυξη ήταν επίσης ισχυρή επειδή ο Μητσοτάκης έβαλε μεγάλα ποσά σε διάφορα επιδόματα τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, η χρηματοδότηση για την προστασία των καταναλωτών και των επιχειρήσεων από την ενεργειακή κρίση ήταν μία από τις υψηλότερες στην ΕΕ με 5,2% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel. Το δημοσιονομικό έλλειμμα της κυβέρνησης ήταν μόλις 2,3% του ΑΕΠ πέρυσι, ενώ το χρέος μειώθηκε στο εντυπωσιακό 171% της ετήσιας παραγωγής. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα του πληθωρισμού που αύξησε τα φορολογικά έσοδα και το ονομαστικό ΑΕΠ.
Σε κάθε περίπτωση, το εύκολο ριμπάουντ τελείωσε. Από εδώ και στο εξής, η υψηλή ανάπτυξη είτε θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό, είτε θα ρουφήξει τις εισαγωγές, εκτός εάν η υποκείμενη ικανότητα της οικονομίας επεκταθεί επίσης γρήγορα.
Η αχίλλειος πτέρνα
Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας πέρυσι ήταν 9,7% του ΑΕΠ. Η άνοδος των τιμών της ενέργειας αντιπροσωπεύει περίπου το 40% αυτού, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. Αλλά αυτό εξακολουθεί να σημαίνει ότι το υποκείμενο έλλειμμα είναι περίπου 6%.
Η Ελλάδα ζει ξανά πέρα από τις δυνατότητές της. Αυτή τη φορά, ο ιδιωτικός τομέας είναι αυτός που δημιουργεί χρέος με ταχείς ρυθμούς. Η κατανάλωση είναι 67% του εθνικού εισοδήματος, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 50%.
Επιπλέον, οι επενδύσεις εξακολουθούν να αποτελούν μόνο το 14% του εθνικού εισοδήματος, παρόλο που το μέτρο αυτό επεκτάθηκε κατά την πρώτη πρωθυπουργική θητεία Μητσοτάκη. Μία από τις πιο λαμπρές ελπίδες είναι ότι οι επενδύσεις θα αυξηθούν πλησιέστερα στον μέσο όρο της ΕΕ του 23% στη δεύτερη θητεία του, υποστηρίζοντας έτσι τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της χώρας. Η κεντρική τράπεζα αναμένει ότι διάφορα κεφάλαια της ΕΕ θα συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό, εισφέροντας συνολικά περίπου 70 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026.
Αλλά μακροπρόθεσμα η χώρα δεν θα είναι σε θέση να διατηρήσει πολύ υψηλότερο επενδυτικό ποσοστό αν δεν εξοικονομήσει περισσότερα. Διαφορετικά, η Ελλάδα θα συνεχίσει να έχει υψηλό έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών. Αυτό θα μπορούσε να είναι επικίνδυνο σε έναν κόσμο υψηλότερων επιτοκίων και ανήσυχων παγκόσμιων τραπεζών.
Ο Μητσοτάκης θα μπορούσε να διορθώσει το πρόβλημα. Για αρχή, θα μπορούσε να απογαλακτίσει το κοινό από τα επιδόματα, εστιάζοντας την κρατική βοήθεια στους πιο φτωχούς. Θα μπορούσε επίσης να καταπολεμήσει σκληρότερα τη φοροδιαφυγή – όχι μόνο από τους αυτοαπασχολούμενους αλλά και από καλά συνδεδεμένους ολιγάρχες. Αλλά δεν είναι σαφές αν θα αντιμετωπίσει αυτό το συγκεκριμένο έργο. Άλλωστε, έδωσε ό,τι ισοδυναμούσε με αμνηστία σε μεγάλους φοροφυγάδες κατά την πρώτη του θητεία.
Οι μεταρρυθμίσεις θα μείωναν το ποσό που πρέπει να δαπανήσει ο ιδιωτικός τομέας. Θα εξαλείψουν επίσης το έλλειμμα του προϋπολογισμού, επιτρέποντας στην κυβέρνηση να συνεχίσει να μειώνει το χρέος ως ποσοστό του εθνικού εισοδήματος. Καλά σχεδιασμένες φορολογικές μεταρρυθμίσεις και επιδόματα θα μπορούσαν ακόμη και να μειώσουν το ποσοστό ανεργίας της χώρας, το οποίο σήμερα είναι 12% , αυξάνοντας έτσι τις παραγωγικές της δυνατότητες. Όλα αυτά θα παρείχαν ένα απόθεμα αν η Ελλάδα ή η παγκόσμια οικονομία πληγούν από περαιτέρω κραδασμούς τα επόμενα χρόνια.
Οι στάβλοι του Αυγεία
Ο Μητσοτάκης λέει ότι χρειάζεται μεγάλη πλειοψηφία για να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις. Πρωταρχική εστίαση θα πρέπει να είναι ένα συμπλέκτης προβλημάτων που εμπίπτουν στο έμβλημα του «κράτους δικαίου»: η ανεπίσημη οικονομία, το σκάνδαλο spyware, η διαφθορά και τα ζητήματα με το δικαστικό σύστημα.
Η Ελλάδα κατέλαβε την 51η θέση στον Δείκτη Αντίληψης Διαφθοράς της Διεθνούς Διαφάνειας πέρυσι. Αυτή είναι μια βελτίωση από την 60η θέση όταν ανέλαβε ο Μητσοτάκης την εξουσία, αλλά εξακολουθεί να είναι μια από τις χαμηλότερες στην ΕΕ. Αυτό λειτουργεί ως τροχοπέδη στις επενδύσεις. Ο ηγέτης της κεντροδεξιάς υποσχέθηκε να επιταχύνει τη διεκπεραίωση των υποθέσεων μέσω των δικαστηρίων. Τελικά, η αργή δικαιοσύνη δεν είναι δικαιοσύνη.
Ο Μητσοτάκης θα πρέπει να θέσει τη μηδενική ανοχή στη διαφθορά εντός της κυβέρνησης μια από τις κορυφαίες προτεραιότητές της, λέει ένας σύμβουλος. Και θα μπορούσε να μπερδέψει τις προσδοκίες ξεκινώντας μια ενδελεχή ανεξάρτητη έρευνα για το σκάνδαλο του spyware.
Ένα από τα καθήκοντα του Ηρακλή ήταν να καθαρίσει τους τρομακτικά ακατάστατους στάβλους του Αυγεία. Ο Μητσοτάκης έχει μια μεγάλη ευκαιρία να κάνει το ίδιο για την Ελλάδα. Μένει να δούμε αν θα την αδράξει.