Οι αδικημένοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες της δεκαετίας του 1970 και τα τραγούδια τους που υποτιμήθηκαν και λοιδορήθηκαν
Λαϊκοί τραγουδιστές και τραγουδιστές που δεν έκαναν μεγάλη καριέρα, αλλά κάποιο τραγούδι τους είναι αθάνατα…
Το άρθρο της 06/07/2025 ήταν αφιερωμένο σε αδικημένους τραγουδιστές και τραγουδίστριες της δεκαετίας του 1970 και τα τραγούδια τους που υποτιμήθηκαν και λοιδορήθηκαν. Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους τραγουδιστές και τις τραγουδίστριες του αφιερώματος αυτού, έκαναν σπουδαία καριέρα στα νυχτερινά κέντρα της εποχής. Υπήρξαν όμως και άλλοι που ερμήνευσαν 1-2 σουξέ, γνώρισαν τεράστια επιτυχία για σύντομο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια επέστρεψαν στην αφάνεια… Όμως, τα τραγούδια τους ακούγονται μέχρι σήμερα. Ας δούμε μερικά από αυτά.
Φώτης Στασουλάκης: «Όλες είσαστε ίδιες» (1971)
Το 1971 το δίδυμο των επιτυχιών Γιώργος Μανισαλής-Κώστας Ψυχογιός γράφουν ένα σπουδαίο τραγούδι με τίτλο «Όλες είσαστε ίδιες». Ερμηνευτής του, ένας νεαρός τραγουδιστής, ο Φώτης Στασουλάκης. Το τραγούδι έγινε τεράστια επιτυχία και γνώρισε πολλές επανεκτελέσεις, με γνωστή αυτή του Σπύρου Ζαγοραίου.

Ο Φώτης Στασουλάκης
Η πρώτη εκτέλεση του «Όλες είσαστε ίδιες» κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών. Στην άλλη πλευρά του σαρανταπενταρίου, υπάρχει το τραγούδι «Αξιοπρέπεια». Στα φωνητικά, τον Στασουλάκη συνοδεύει η Φωτούλα Χατζή.
Θάλεια: «Πριν γνωρίσω εσένα»
Το ίδιο «χρυσό δίδυμο» δύο χρόνια πριν, το 1969, γράφουν το τραγούδι «Πριν γνωρίσω εσένα». Το ερμηνεύει μια τραγουδίστρια από τη Θεσσαλονίκη, η Θάλεια (Δούκα). Και αυτό το τραγούδι γίνεται τεράστια επιτυχία.

Η Θάλεια
Η Θάλεια είχε ξεκινήσει την καριέρα της στη δισκογραφία, το 1967. Μετά την επιτυχία του «Πρ γνωρίσω εσένα» κυκλοφόρησε και άλλους δίσκους, 45 αλλά και 33 στροφές ως το 1976. Για την ιστορία του «Πριν γνωρίσω εσένα» βρίσκεται στο ίδιο 45άρι με το τραγούδι «Εγκατάλειψις».
Βούλα Γεωργούτη: «Μη φεύγεις»
Το 1969, ο δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Λάκης Καρνέζος γράφει σε στίχους του Τάκη Παρισσινού το τραγούδι «Μη φεύγεις» που γίνεται τεράστια επιτυχία. Στο ίδιο σαρανταπεντάρι υπάρχει (flip side), το τραγούδι «Θέλω να φύγω» των ίδιων δημιουργών. Η Βούλα Γεωργούτη έκανε την πρώτη της εμφάνιση στη δισκογραφία το 1967.

Η Βούλα Γεωργούτη
Μετά το «Μη φεύγεις», το 1969, η Γεωργούτη κυκλοφόρησε έναν δίσκο ακόμα 45 στροφών με δημιουργίες του μεγάλου Τάκη Σούκα (ηλικίας 29 ετών τότε) και του αξέχαστου στιχουργού Ηρακλή. Παπασιδέρη (1929-2009): «Αν ήσουνα τ’ αγόρι μου εσύ», σε ρυθμό σέικ και το έξοχο «Θα μείνω γιατί σ’ αγαπώ». Το 1970 συνεργάζεται με τον μεγάλο Βασίλη Τσιτσάνη σε δίσκο 45 στροφών στους οποίους υπάρχουν «Το τσιφτετέλι του Τσιτσάνη» και το «Κάτσε να λογαριαστεί». Το «Μη φεύγεις» έγινε γνωστό και στους νεότερους από την εκτέλεση του συγκροτήματος «Παίδες εν τάξει» (1998).
Ρία Κούρτη: «Μάτια που δεν βλέπονται» (1969)
Η Ρία Κούρτη συνέδεσε το όνομά της με τον αξέχαστο Πάνο Γαβαλά, καθώς τον «συνόδευε» στις περισσότερες επιτυχίες του. Η σπουδαία και σεμνή αυτή ερμηνεύτρια γεννήθηκε το 1932 στην Αθήνα. Η πρώτη της εμφάνιση στη δισκογραφία έγινε σε ηλικία μόλις 16 ετών, το 1948. Συνόδευε τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στο τραγούδι «Το Στένο Δρομάκι». Το 1967 συμμετέχει στον δίσκο 33 στροφών του Πάνου Γαβαλά, «Πάνος Γαβαλάς με τη Ρία Κούρτη».

Η Ρία Κούρτη
Το 1969 κυκλοφόρησε έναν δίσκο 45 στροφών με δύο τραγούδια του Σπύρου Ζαγοραίου: «Μάτια που δεν βλέπονται» («Όταν οι άνθρωποι») και «Εσύ μονάχα να μ’ αγαπάς» στο οποίο συμμετέχει και ο Σπύρος Ζαγοραίος. Τα «Μάτια που δεν βλέπονται» έγιναν μεγάλη επιτυχία. Η Ρία Κούρτη, το πραγματικό ονοματεπώνυμο της οποίας είναι η Ελευθερία Δημητριάδη -Κουρμάζου έχει συμμετοχή συνολικά σε 142 άλμπουμ!
Τάνια Ελληναίου: «Μάνα του η Απονιά» και «Η Μπαρόβια»
Μια από τις ξεχωριστές περιπτώσεις στο ελληνικό τραγούδι είναι η Τάνια Ελληναίου. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασικό τραγούδι και πιάνο, σχεδιασμός κοσμημάτων και παρακολούθησε μαθήματα αστρολογίας.
Για περισσότερα από 35 χρόνια ασχολήθηκε επαγγελματικά με το τραγούδι, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως χρυσοχόος. Από πολύ μικρή έγραφε μουσική και στίχους τραγουδιών. Το 1979 κυκλοφόρησε το LP «Αμφίβολο Στρατί» με τραγούδια των Μπάμπη Βαρσαμά (μουσική)-Τάσου Δαμάσκου (στίχοι).

Η Τάνια Ελληναίου
Από το άλμπουμ αυτό ξεχώρισαν τα τραγούδια «Μάνα του η Απονιά» και, κυρίως, «Η Μπαρόβια». κάρτα μου γι’ αυτό και την ταυτότητα που γράφει «η μπαρόβια»). Το 1980, η Τάνια Ελληναίου κυκλοφορεί έναν δίσκο 45 στροφών, με τα τραγούδια «Νταγιάντα» και «Η Μπαρόβια». Το 1981 κυκλοφορεί το δεύτερο προσωπικό της άλμπουμ με τίτλο «Η δίκη της ψευτιάς» με δημιουργούς πάλι τους Βαρσαμά-Δαμάσκο, το οποίο όμως δεν γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία. Αυτή ήταν και η τελευταία δισκογραφική δουλειά της Τάνιας Ελληναίου. Σύμφωνα με το discogs, «Για πολλά χρόνια (μέχρι και σήμερα) «ασχολείται με τη φιλανθρωπία, προσφέροντας βοήθεια σε αναξιοπαθούντες συνανθρώπους της που πάσχουν από τη νόσο Χάνσεν (λέπρα) κυρίως στην περιοχή της Ινδίας, καθώς και βοηθώντας ορφανά». Οι έγκυρες, αυτές οι πληροφορίες προέρχονται από τη βάση δεδομένων βιβλιοnet. Εκεί βρίσκουμε και ότι η Τάνια Ελληναίου κυκλοφόρησε το 2021 το βιβλίο «Χίλιες ζωές δεν φτάνουν» (Εκδότης: Μαλλιάρης Παιδεία, Θεσσαλονίκη). Σε σχόλια στο YouTube, ορισμένοι γράφουν ότι η Τάνια Ελληναίου έφυγε από τη ζωή τη δεκαετία του 2000 και κάποιοι άλλοι, «η αξέχαστη», «η αλησμόνητη» κ.λπ. Όλα αυτά όμως δεν ισχύουν καθώς τον Νοέμβριο του 2021, η Τάνια Ελληναίου παρουσίασε το βιβλίο της στη Θεσσαλονίκη. Καλό είναι, ιδιαίτερα όσον αφορά τον θάνατο κάποιων προσώπων, ακόμα και σε σχόλια στο ίντερνετ, όσοι και όσες δεν είναι βέβαιοι/-ες να μην γράφουν ανακρίβειες…
Μαίρη Ουράνη: «Ας είναι κι έτσι»
Η Μάρω Μπιζάνη (1944-2006) ήταν σημαντική Ελληνίδα στιχουργός. Ξεκίνησε την καριέρα της σε ηλικία 22 ετών, ενώ τη δεκαετία του ’70 έγραψε τους στίχους τραγουδιών για κορυφαία της ελληνικής μουσικής. Διέθετε όμως και αξιόλογη φωνή. Με το όνομα Μαίρη Ουράνη κυκλοφόρησε το 1970 πέντε δίσκους 45 στροφών (τον πρώτο με συμμετοχή και της Λένας Σαββίδου) και το 1971 ένα ακόμα σαρανταπεντάρι. Το 1976 κυκλοφορεί από τη PANIVAR το L. P. «Ας είναι κι έτσι». Τα τραγούδια του ερμηνεύουν ο Κώστας Καρουσάκης, η Νέλλη Γκίνη (στο τραγούδι «Το Γειτονάκι» τη συνοδεύει ο Κώστας Μαυρομιχάλης), ενώ τέσσερα από τα τραγούδια του δίσκου ερμηνεύει η Μαίρη Ουράνη (δηλ. η Μάρω Μπιζάνη). Το «Ας είναι κι έτσι» σε μουσική του μεγάλου Χρήστου Νικολόπουλου και στίχους της Μάρως Μπιζάνη έγινε μεγάλη επιτυχία και μέχρι σήμερα ακούγεται από πολλούς.
Γιώργος Ζαχαριάδης: «Καλοσύνη σου»
Η Καριέρα ανάλογη με αυτή του Κώστα Καφάση ξεκίνησε να κάνει και ο ηθοποιός Γιώργος Ζαχαριάδης (1940-2015). Κατά σύμπτωση πρωταγωνίστησε κι αυτός στη θρυλική «Γειτονιά μας» του Κώστα Πρετεντέρη υποδυόμενος τον Νάσο Περκεμέ. Το 1976 κυκλοφόρησε ο δίσκος 45 στροφών με τα τραγούδια «Καλοσύνη σου» και «Κοροϊδευόμαστε» σε μουσική Νάκη Πετρίδη και στίχους Κώστα Πρετεντέρη.

Ο Γιώργος Ζαχαριάδης
Το τραγούδι «Καλοσύνη σου» έγινε πολύ μεγάλη επιτυχία. Ενθαρρυμένος, ο Ζαχαριάδης κυκλοφόρησε το 1977 και το LP «Γιώργος Ζαχαριάδης» που περιείχε και το τραγούδι «Καλοσύνη σου» (καμία σχέση με το μεταγενέστερο του Νότη Σφακιανάκη). Ωστόσο, αν και κυκλοφόρησε άλλα 4 LP ως το 1986, δεν γνώρισε αξιοσημείωτη επιτυχία.
Θόδωρος Βίλμας: «Αγάπη μου» – «Για την αγάπη σου εγώ πεθαίνω»
Ο Θεόδωρος Βίλμας (πραγματικό επίθετο Ταχτσιόγλου) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1946. Το 1965 πρωτοεμφανίστηκε στο τραγούδι. Το 1969 κυκλοφόρησε έναν δίσκο 45 στροφών, με τραγούδια «Το κορίτσι μου» και «Θα γλεντώ». Τον συνόδευε η Καίτη Θύμη. Το 1977 κυκλοφόρησε το πρώτο του LP με τίτλο «Αστραποβρόχια» που μάλλον πέρασε απαρατήρητο. Όμως, το 1978, με το LP «Για την αγάπη σου πεθαίνω», προκαλεί αίσθηση. Το ομώνυμο τραγούδι του «Για την αγάπη σου εγώ πεθαίνω» και τα τραγούδια «Αγάπη μου», «Η Φευγάτη» και «Την αγάπη μου μοιράζεσαι» γίνονται μεγάλες επιτυχίες. Και για τον Βίλμα όμως η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη.
Ο αποκλεισμός των τραγουδιστών των μικρών εταιρειών από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση (μόνο τα κρατικά ήταν τότε), αλλά και η εποχή, όπου έκαναν θραύση τα απαγορευμένα από τα χούντα τραγούδια, ήταν κάποιοι από τους λόγους που συνέβαλαν στη σύντομη καριέρα κάποιων. Οι λεγόμενοι πειρατικοί σταθμοί που, ανάμεσα σε αυτά τα τραγούδια διαφήμιζαν «οικόπεδα με δόσεις, με φως, νερό, τηλέφωνο» και επιτόπια επίσκεψη σε αυτά με τα «δικά μας, πολυτελή πούλμαν» αποτελούσαν τη μόνη διέξοδο για τα τραγούδια που αναφέραμε. Όμως, η δεκαετία του ’70 κρύβει κι άλλους μουσικούς θησαυρούς που θα μας απασχολήσουν σύντομα.

Ο Θόδωρος Βίλμας