Τι συνέβη κατά την απογείωση του αεροσκάφους της Air India
Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται ξανά η συντριβή του αεροσκάφους της Air India καθώς δόθηκε στη δημοσιότητα η προκαταρκτική έκθεση. Στο αεροπορικό δυστύχημα στις 12 Ιουνίου έχασαν τη ζωή τους 260 άτομα.
Τι αναφέρεται στην προκαταρκτική έκθεση για τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India
Δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, και οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμου του Boeing 787 Dreamliner μετακινήθηκαν στη θέση «αποκοπής». Αυτό άφησε τις μηχανές χωρίς καύσιμα και άρχισαν να χάνουν ισχύ. Η προκαταρκτική έκθεση αναφέρει: «Στην ηχογράφηση όσων έγιναν μέσα στο πιλοτήριο, ακούγεται ένας από τους πιλότους να ρωτάει τον άλλον: “Γιατί έκοψες την παροχή;” Ο άλλος πιλότος απάντησε ότι δεν το έκανε».
Η απενεργοποίηση της παροχής καυσίμου απαιτεί τη λειτουργία δύο διακοπτών, που βρίσκονται κεντρικά στον θάλαμο διακυβέρνησης – κανένας από τους οποίους δεν είναι το είδος του απλού κουμπιού που θα μπορούσε να πατηθεί κατά λάθος ή να μετακινηθεί χωρίς δύναμη.
Η σκόπιμη, κακόβουλη πρόθεση από οποιονδήποτε από τους δύο πιλότους θα φαινόταν αδιανόητη, δεδομένου του ιστορικού των πιλότων της Air India. Το να απενεργοποιηθεί κατά λάθος θα φαινόταν επίσης απίστευτο. Κι όμως, το ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να αποκλειστεί. Όπως λέει ένας πιλότος που κυβερνούσε αεροσκάφη Boeing για πολλά χρόνια, το άνοιγμα και το κλείσιμο των διακοπτών είναι κάτι που κάνουν οι πιλότοι – τη σωστή στιγμή – σε κάθε πτήση. Αλλά αυτή τη φορά τα καύσιμα διακόπηκαν μετά την απογείωση.
Τη στιγμή της απογείωσης, ο συγκυβερνήτης πετούσε το αεροσκάφος ενώ ο κυβερνήτης παρακολουθούσε. Δευτερόλεπτα αργότερα, οι διακόπτες επέστρεψαν στη λειτουργία, αναφέρει η έκθεση, γεγονός που ξεκίνησε τη διαδικασία επανέναρξης των κινητήρων.
Μία από τις μηχανές βρισκόταν σε διαδικασία ανάκτησης ισχύος τη στιγμή της συντριβής, ενώ η άλλη μηχανή είχε ανάψει ξανά αλλά δεν είχε ακόμη ανακτήσει ισχύ. Και οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμου βρέθηκαν στη θέση «λειτουργίας» στο σημείο της συντριβής.
Τι συνέβη κατά την απογείωση του αεροσκάφους της Air India
Η έκθεση ανέφερε ότι το υλικό από το κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (CCTV) που ελήφθη από το αεροδρόμιο έδειξε ότι μια ανεμογεννήτρια ram air turbine (RAT) αναπτύχθηκε κατά την αρχική άνοδο αμέσως μετά την απογείωση. Η μικρή ανεμογεννήτρια λειτουργεί ως εφεδρική πηγή ενέργειας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και συνήθως αναπτύσσεται μόνο σε περίπτωση πλήρους διακοπής ρεύματος.
Υπενθυμίζεται πως στις 8:07 π.μ. το αεροσκάφος έλαβε άδεια απογείωσης. Γύρω στις 8:09 π.μ., ένας από τους πιλότους εξέπεμψε: «Μέιντεϊ, Μέιντεϊ, Μέιντεϊ». Ο αξιωματικός ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας δεν έλαβε καμία απάντηση.
Η έκθεση διαπίστωσε επίσης: «Και οι δύο μοχλοί ώσης βρέθηκαν κοντά στην οπίσθια (αδρανή) θέση. Ωστόσο, τα δεδομένα του EAFR [ενισχυμένου καταγραφέα πτήσης] αποκάλυψαν ότι οι μοχλοί ώσης παρέμειναν προς τα εμπρός (ώση απογείωσης) μέχρι την πρόσκρουση».
Οι έλεγχοι πριν από την απογείωση του αεροσκάφους της Air India
Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι το βάρος απογείωσης ήταν «εντός των επιτρεπόμενων ορίων». Πρόσθεσε ότι «δεν υπήρχαν επικίνδυνα εμπορεύματα» στο αεροσκάφος και δεν υπήρχαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Παράλληλα, τα δείγματα καυσίμων που ελήφθησαν από τις δεξαμενές που χρησιμοποιήθηκαν για τον ανεφοδιασμό του αεροσκάφους ελέγχθηκαν και «βρέθηκαν ικανοποιητικά». «Δεν παρατηρήθηκε σημαντική δραστηριότητα πτηνών» κοντά στην τροχιά πτήσης.
*Με πληροφορίες από Guardian