Η περίεργη ιστορία ενός βρετανικού αεροσκάφους F-35B που έχει κολλήσει στην Ινδία, κάνει τον γύρο του κόσμου
Ένα υπερσύγχρονο βρετανικό μαχητικό αεροσκάφος που έχει κολλήσει σε αεροδρόμιο στην Ινδία επί σχεδόν τρεις εβδομάδες προκαλεί περιέργεια και εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πώς ένα τόσο σύγχρονο αεροσκάφος θα μπορούσε να μείνει ακινητοποιημένο για μέρες σε μια ξένη χώρα.
Το F-35B προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Thiruvananthapuram στη νότια πολιτεία Κεράλα στις 14 Ιουνίου. Έφτασε εκεί αφού αντιμετώπισε κακές καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια μιας εξόρμησης στον Ινδικό Ωκεανό και δεν μπόρεσε να επιστρέψει στο HMS Prince of Wales, το ναυαρχίδα του Βασιλικού Ναυτικού.
Προσγειώθηκε με ασφάλεια, αλλά έκτοτε έχει παρουσιάσει ένα τεχνικό πρόβλημα και δεν μπορεί να επιστρέψει στο αεροπλανοφόρο. Μετά την προσγείωσή του, Βρετανοί μηχανικοί έχουν αξιολογήσει το αεροσκάφος, δεν κατάφεραν όμως να το επισκευάσουν μέχρι στιγμής.

Την Πέμπτη, η Βρετανική Ύπατη Αρμοστεία δήλωσε στο BBC: «Το αεροσκάφος μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις Συντήρησης και Επισκευής στο αεροδρόμιο και θα μεταφερθεί στο υπόστεγο μόλις φτάσουν ομάδες μηχανικών του Ηνωμένου Βασιλείου με εξειδικευμένο εξοπλισμό».
«Το αεροσκάφος θα επιστρέψει σε ενεργό υπηρεσία μόλις ολοκληρωθούν οι επισκευές και οι έλεγχοι ασφαλείας», πρόσθεσε. «Οι ομάδες εδάφους συνεχίζουν να συνεργάζονται στενά με τις ινδικές αρχές για να διασφαλίσουν ότι τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας».
Οι αρχές στο αεροδρόμιο Thiruvananthapuram δήλωσαν στο BBC ότι αναμένουν την άφιξη τεχνικών από το Ηνωμένο Βασίλειο την Παρασκευή. Το αεροσκάφος αξίας 110 εκατομμυρίων δολαρίων φυλάσσεται όλο το εικοσιτετράωρο από έξι αξιωματικούς της RAF.
Ο Δρ Sameer Patil, διευθυντής του Κέντρου Ασφάλειας, Στρατηγικής και Τεχνολογίας στο Ίδρυμα Έρευνας Observer στη Βομβάη, δήλωσε στο BBC ότι το Βασιλικό Ναυτικό είχε μόνο δύο επιλογές: «Μπορούν να το επισκευάσουν και να το κάνουν κατάλληλο για πτήση ή μπορούν να το μεταφέρουν σε μεγαλύτερο χώρο μεταφοράς φορτίου, όπως ένα μεταγωγικό αεροσκάφος C-17 Globemaster».
Η υπόθεση του ακινητοποιημένου αεροσκάφους έχει επίσης φτάσει στη Βουλή των Κοινοτήτων. Τη Δευτέρα, ο βουλευτής των αντιπολιτευόμενων Συντηρητικών, Μπεν Όμπεζ-Τζέκτι, ζήτησε από την κυβέρνηση να διευκρινίσει τι γίνεται για την ασφάλειά του και την επαναφορά του σε επιχειρησιακή λειτουργία, ανέφερε η εφημερίδα UK Defence Journal.
«Ποια μέτρα λαμβάνει η κυβέρνηση για την ανάκτηση του αεροπλάνου, πόσο περισσότερο χρόνο θα χρειαστεί αυτό και πώς θα διασφαλίσει η κυβέρνηση την ασφάλεια των προστατευόμενων τεχνολογιών στο αεροσκάφος όσο βρίσκεται στο υπόστεγο και εκτός οπτικού πεδίου;» φέρεται να είπε.
Ο υπουργός ενόπλων δυνάμεων της Βρετανίας, Λουκ Πόλαρντ, επιβεβαίωσε ότι το αεροσκάφος παρέμεινε υπό στενό έλεγχο του Ηνωμένου Βασιλείου. «Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με τους Ινδούς φίλους μας, οι οποίοι παρείχαν υποστήριξη πρώτης τάξεως όταν το F-35B δεν μπόρεσε να επιστρέψει στο αεροπλανοφόρο», είπε. «Είμαι βέβαιος ότι η ασφάλεια του αεροσκάφους βρίσκεται σε καλά χέρια, επειδή το πλήρωμα της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι μαζί του ανά πάσα στιγμή».
Τα F-35B είναι εξαιρετικά προηγμένα stealth αεροσκάφη, κατασκευασμένα από την Lockheed Martin, και είναι πολύτιμα για την ικανότητα σύντομης απογείωσης και κάθετης προσγείωσης. Έτσι, οι εικόνες του «μοναχικού F-35B», που είναι παρκαρισμένο στην άσφαλτο και βρέχεται από τους μουσώνες της Κεράλα, έχουν προκαλέσει memes στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μια viral ανάρτηση σχολίασε ότι το αεροσκάφος είχε τεθεί προς πώληση σε έναν διαδικτυακό ιστότοπο σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή 4 εκατομμυρίων δολαρίων. Ισχυρίστηκε ότι το αεροσκάφος περιελάμβανε χαρακτηριστικά όπως «αυτόματο πάρκινγκ, ολοκαίνουργια ελαστικά, μια νέα μπαταρία και ένα αυτόματο όπλο για την καταστροφή των παραβατών του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
Ένας χρήστης στο X είπε ότι το αεροσκάφος άξιζε την ινδική υπηκοότητα, καθώς βρισκόταν στη χώρα για αρκετό καιρό, ενώ ένας άλλος πρότεινε ότι η Ινδία θα έπρεπε να αρχίσει να χρεώνει ενοίκιο και ότι το διαμάντι Kohinoor θα ήταν η καταλληλότερη πληρωμή.
Την Τετάρτη, το τμήμα τουρισμού της κυβέρνησης της Κεράλα συμμετείχε επίσης στο «πάρτι» των σχολίων με μια ανάρτηση στο X που έλεγε «Κεράλα, ο προορισμός από τον οποίο δεν θα θέλετε ποτέ να φύγετε».
Η ανάρτηση περιελάμβανε μια φωτογραφία ΑΙ ενός F-35B να στέκεται στον διάδρομο απογείωσης με φοίνικες στο φόντο. Το κείμενο υποδήλωνε ότι, όπως οι περισσότεροι επισκέπτες της πολιτείας που περιγράφεται σε τουριστικά φυλλάδια ως «χώρα του Θεού» για την γραφική ομορφιά της, έτσι και το αεροσκάφος δυσκολευόταν να φύγει.
Ο Δρ. Πατίλ λέει ότι κάθε μέρα που το αεροσκάφος παραμένει ακινητοποιημένο, «επηρεάζει αρνητικά την εικόνα των F-35B και του Βασιλικού Ναυτικού». «Τα αστεία, τα memes, οι φήμες και οι θεωρίες συνωμοσίας επηρεάζουν την εικόνα και την αξιοπιστία του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού. Όσο περισσότερο παραμένει ακινητοποιημένο το αεροσκάφος, τόσο περισσότερη παραπληροφόρηση θα βγαίνει στο φως».
Τα μηχανικά ζητήματα «φαίνονται πολύ πιο σοβαρού χαρακτήρα» από ό,τι αρχικά πιστευόταν, λέει. Αλλά οι περισσότεροι στρατοί, προσθέτει, προετοιμάζονται για «το χειρότερο σενάριο» – και είναι ένα από αυτά, καθώς ένα αεροσκάφος είναι ακινητοποιημένο σε ξένο έδαφος.
«Οι περισσότεροι στρατοί θα είχαν μια τυποποιημένη διαδικασία λειτουργίας [SOP] για το πώς θα αντιδράσουν όταν συμβεί κάτι τέτοιο. Δεν έχει λοιπόν το Βασιλικό Ναυτικό SOP;». «Αν κάτι τέτοιο είχε συμβεί σε εχθρικό έδαφος, θα είχαν πάρει τόσο πολύ χρόνο; Αυτό αποτελεί πολύ κακό δημόσιων σχέσεων για ένα επαγγελματικό ναυτικό».