Η στεγαστική κρίση στην Ελλάδα – Πόσα ακίνητα είναι κατάλληλα και πού καταγράφονται κενά

O Θέμης Μπάκας, Πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκε στη στεγαστική κρίση τονίζοντας πως η χώρα διανύει μια βαθιά κρίση

Η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στην Ε.Ε. στο υψηλό κόστος στέγασης, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στεγαστικής πολιτικής. «Το σύνολο των δεικτών της Eurostat κατατάσσουν την Ελλάδα στην κορυφή του κόστους στέγασης για τουλάχιστον επτά συνεχή έτη», επισημαίνει στο Newsbomb.gr o Θέμης Μπάκας, Πρόεδρος Πανελλαδικού Δικτύου E-Real Estates, τονίζοντας πως η χώρα διανύει μια βαθιά στεγαστική κρίση.

Οι καθυστερήσεις στην πληρωμή στεγαστικών δανείων, ενοικίων και λογαριασμών κοινής ωφέλειας είναι μία ακόμη ένδειξη της κατάστασης. «Ενώ στην Ε.Ε. το ποσοστό των ατόμων που αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα μειώθηκε από 12,4% το 2010 σε 9,3% το 2023, στην Ελλάδα αγγίζει το 47,3%, το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη», αναφέρει ο κ. Μπάκας, προσθέτοντας ότι από το 2020 μέχρι σήμερα, πάνω από 1,1 εκατομμύριο άτομα επιπλέον βρέθηκαν αντιμέτωπα με αυτές τις δυσκολίες.

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, στην ετήσια Έκθεση για τη Νομισματική Πολιτική, υπογραμμίζει πως «η σημαντική και συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των ακινήτων οδηγεί σε άνοδο των ενοικίων, καθιστώντας απαγορευτική την απόκτηση κατοικίας και αυξάνοντας το κόστος στέγασης». Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, επιτείνει την κοινωνική ανισότητα και έχει αρνητικές επιπτώσεις στον οικογενειακό προγραμματισμό, ενδεχομένως επηρεάζοντας και το ποσοστό γεννήσεων. Παράλληλα, προτείνει τη λήψη περαιτέρω μέτρων για την ενίσχυση της προσφοράς κατοικιών προσιτής αξίας.

Ένα σημαντικό ζήτημα που επανέρχεται στη συζήτηση είναι τα «κλειστά» ακίνητα. «Η αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ανάχωμα στη ραγδαία αύξηση του κόστους στέγασης», αναφέρει ο κ. Μπάκας. Η κυβέρνηση, υιοθετώντας σχετική πρόταση, έχει ήδη νομοθετήσει τριετή φοροαπαλλαγή στα ενοίκια για κατοικίες που παρέμεναν κενές για τουλάχιστον τρία χρόνια.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, μόνο στην Περιφέρεια Αττικής υπάρχουν 526.154 κενές κατοικίες, εκ των οποίων 167.109 είναι έως 59 τ.μ., ιδανικές για νέους, φοιτητές και οικογένειες, ενώ 359.041 είναι μεγαλύτερες. Όπως επισημαίνει ο κ. Μπάκας, «είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε την κατάσταση αυτών των ακινήτων, εάν απαιτούν ανακαίνιση ή αν έχουν σύνδεση με παρόχους ρεύματος».

Το μεγαλύτερο ποσοστό των κενών κατοικιών εντοπίζεται στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών, όπου περιλαμβάνονται δήμοι όπως η Αθήνα, το Βύρωνας, το Γαλάτσι, η Δάφνη-Υμηττός και η Ζωγράφου. «Αυτοί οι δήμοι καταγράφουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στις ζητούμενες τιμές μίσθωσης», τονίζει ο κ. Μπάκας, καταλήγοντας ότι η αξιοποίηση αυτών των ακινήτων θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση του κόστους στέγασης.

Κενές

Σύνολο κενών ακινήτων

Eπιφάνεια σε τ.μ.

Περιγραφή

Ποσοστό κενών ακινήτων επί του συνόλου των κατοικιών

Κάτω από 30

30 – 39

40 – 49

50 – 59

60 – 79

80 – 99

100 – 119

120 – 149

150+

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

526.154

24,37%

12.547

25.997

46.653

81.912

158.730

106.260

48.776

25.680

19.595

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ

153.310

24,01%

5.492

11.924

18.472

30.869

48.025

23.696

9.268

4.024

1.540

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ

40.546

13,96%

598

1.170

1.932

3.894

8.783

8.877

6.635

4.459

4.196

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΥΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ

41.351

17,22%

1.071

1.982

3.753

6.407

13.904

9.516

3.274

1.139

299

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΟΤΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ

50.084

17,81%

1.077

2.523

3.971

7.444

13.984

10.872

5.583

3.067

1.569

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

25.163

30,27%

613

914

1.727

3.352

7.008

6.552

2.771

1.383

843

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

49.370

20,31%

1.105

2.276

4.687

8.154

17.951

10.318

3.304

1.214

365

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ

43.657

59,82%

974

1.797

4.374

5.902

14.915

8.933

3.478

1.909

1.374

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

Σύμφωνα με τον κάτωθι πίνακα, το 48,3% των κενών κατοικιών, είναι κατασκευής 1961-1980, κατοικίες που στην πλειονότητα τους θα χρίζουν τουλάχιστον μερικής ανακαίνισης αν όχι ολική. Ενώ, το 41% των κενών κατοικιών (216.279) είναι κατοικίες κατασκευής μετά το 1981, κατοικίες που στην πλειονότητα τους λογικά είναι κατοικήσιμες ή χρίζουν μερικών παρεμβάσεων.

Παράλληλα, το μεγαλύτερο πλήθος κενών κατοικιών, είναι πολυκατοικίες, 329.845 στην Αττική. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, πολυκατοικία θεωρείται το κτίριο που έχει κτισθεί με σκοπό να κατοικηθεί και έχει τρεις ή περισσότερες κατοικίες.

Κενές

Σύνολο

Τύπος κτιρίου

Περιγραφή/Περίοδος κατασκευής

Μονοκατοικία

Διπλοκατοικία

Πολυκατοικία

Κτίριο που η κύρια χρήση του δεν είναι κατοικία

ΑΤΤΙΚΗ

526.154

130.256

63.779

329.845

2.273

Πριν από το 1919

3.148

2.062

587

452

45

1919-1945

10.170

4.633

2.171

3.262

107

1946-1960

42.090

12.774

7.861

21.171

276

1961-1980

254.461

44.313

22.927

186.389

829

1981-1990

95.204

33.657

13.261

47.842

453

1991-2000

57.869

19.620

9.086

28.905

260

2001-2010

50.261

10.314

6.176

33.521

246

2011-2015

7.209

1.864

993

4.319

30

2016 και μετά

5.736

1.014

715

3.979

21

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

137 κατοικίες είναι κενές στον Δήμο Αθηναίων από το σύνολο των 437.418

Ο Δήμος Αθηναίων περιλαμβάνει επτά δημοτικές κοινότητες, πρώην δημοτικά διαμερίσματα:

  1. Περιλαμβάνει το κέντρο των Αθηνών με το λεγόμενο εμπορικό τρίγωνο (Σύνταγμα – ΟμόνοιαΜοναστηράκι, Πλάκα, ΚολωνάκιΛυκαβηττός, Εξάρχεια, Κουκάκι, Ιλίσια, Μακρυγιάννη).
  2. Περιλαμβάνει τις Ν.Α. συνοικίες (ΠαγκράτιΑνάκτορα, ΖάππειοΜετς, Κυνοσάργους, Γούβα, Νέος Κόσμος).
  3. Περιλαμβάνει τις Ν.Δ. συνοικίες (Αστεροσκοπείο, Πετράλωνα, Θησείο, Ρουφ, Βοτανικός, Ελαιώνας (Αθήνα)).
  4. Περιλαμβάνει τις Δ. συνοικίες (Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος, Κολοκυνθού, Προφ. Δανιήλ, Σεπόλια).
  5. Περιλαμβάνει τις Β.Δ. συνοικίες από τα Κάτω Πατήσιαμέχρι τον Προμπονά (Άγιος Ελευθέριος, Πατήσια, Ριζούπολη, Προμπονά).
  6. Περιλαμβάνει τις βόρειες κεντρικές συνοικίες (Πλατεία Αμερικής, Αττική (συνοικία), Κυψέλη).
  7. Περιλαμβάνει τις Β.Α. συνοικίες (Νέα Φιλοθέη, Αμπελόκηποι, Ελληνορώσων, Γουδή, Κουντουριώτικα, Ερυθρός Σταυρός, Γηροκομείο, Πολύγωνο, Γκύζη).

Συνολικά, στον Δήμο περιλαμβάνονται 48 συνοικίες που υποδιαιρούνται σε 129 γειτονιές.

Σύμφωνα με τους κάτωθι πίνακες, το 26,7% των κατοικιών έχουν δηλωθεί ως κενές. Παράλληλα, το 70% των κατοικιών (82.116) είναι κατασκευής 1961-1980, κατοικίες που σίγουρα χρίζουν τουλάχιστον μερικής ανακαίνισης, ενώ 17.929 κατοικίες είναι κατασκευής μετά το 1981.

Σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι στον Δήμο Αθηναίων, το μεγαλύτερο ποσοστό των κενών κατοικιών, είναι κατοικίες έως 79τμ, κατοικίες κατάλληλες για νέους, φοιτητές, εργένηδες και νέα ζευγάρια. Συγκεκριμένα, 88.611 κατοικίες είναι επιφάνειας έως 79τμ., εκ των οποίων οι 52.297 είναι έως 59τμ, κατοικίες κατάλληλες για φοιτητές. Χαρακτηριστικά κατοικιών που τα τελευταία χρόνια καταγράφουν ραγδαίες αυξήσεις των ζητούμενων τιμών, είτε πρόκειται για αγορά, είτε για ενοικίαση.

Παράλληλα, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι ο Δήμος Αθηναίων καταγράφει ποσοστό κενών κατοικιών 26,79%, την στιγμή που διαθέτει τα μεγαλύτερα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας και την υψηλότερη δυναμική στον κλάδο των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Κενές

Σύνολο

Κενών κατοικιών

Eπιφάνεια σε τ.μ.

Ποσοστό κενών ακινήτων επί του συνόλου των κατοικιών

Κάτω από 30

30 – 39

40 – 49

50 – 59

60 – 79

80 – 99

100 – 119

120 – 149

150+

117.137

26,79%

4.422

9.457

14.490

23.928

36.314

17.321

6.822

3.115

1.275

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

Κενές

Σύνολο Κατοικιών

Περίοδος κατασκευής

Πριν από το 1919

1919-1945

1946-1960

1961-1980

1981-1990

1991-2000

2001-2010

2011-2015

2016 και μετά

117.137

305

2.723

14.071

82.116

7.228

3.497

5.780

688

736

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

681 κατοικίες είναι κενές σε 50 Δήμους της Αττικής

Σύμφωνα με τον κάτωθι πίνακα, στις περιοχές υψηλής ζήτησης, καταγράφεται υψηλός αριθμός κενών κατοικιών. Συγκεκριμένα στον Δήμο Ζωγράφου, έναν Δήμο που διαμένουν πολλοί φοιτητές, οι κενές κατοικίες αριθμούν τις 9.706, εκ των οποίων οι 5.069 είναι έως 60τμ και οι 7.936 έως 79τμ. Στο Περιστέρι και το Αιγάλεω, περιοχές που επιλέγουν πολλοί φοιτητές, τα κενά ακίνητα είναι 13.212 και 8.164 αντίστοιχα.

Ο Πειραιάς, καταγράφει τον υψηλότερο αριθμό κενών κατοικιών μετά τον Δήμο της Αθήνας, αριθμώντας 21.712 κατοικίες. Η Καλλιθέα, περιοχή υψηλής ζήτησης, καταγράφει 13.093 κενές κατοικίες και η Νέα Σμύρνη 7.553. Στην Γλυφάδα και στον Δήμο Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη, οι κενές κατοικίες αριθμούν 7.725 και 9.389 αντίστοιχα. Στον Βύρωνα καταγράφονται 5.590 κενές κατοικίες και στον Γαλάτσι 5.020, ενώ στο Χαλάνδρι 4.639 και στον Κορυδαλλό 5.032.

Οι Δήμοι που καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό κενών ακινήτων σε επιφάνειες 60-79τμ είναι o Βύρωνας, το Γαλάτσι, η Δάφνη – Υμηττού, του Ζωγράφου, της Καισαριανή, της Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνος, του Περιστερίου, της Αγίας Βαρβάρας, των Αναργύρων –Καματερού, Αιγάλεω , Ιλίου, του Περιστερίου, του Χαϊδαρίου, της Καλλιθέα, του Αγίου Δημητρίου, του Ελληνικού – Αργυρουπόλεως, του Μοσχάτου – Ταύρου, Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη, της Λαυρεωτικής, Μαραθώνος, Σπάτων – Αρτέμιδας, του Ωρωπού, του Πειραιά, του Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Κορυδαλλού, Νίκαιας – Αγ.Ιωάννη Ρέντη και του Περάματος

Οι Δήμοι που καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό κενών ακινήτων σε επιφάνειες 80-99τμ είναι της Αγίας Παρασκευής, ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πευκής, Πεντέλης, Χαλανδρού, Αλίμου, Γλυφάδας, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Κρωπίας, Παιανίας, Παλλήνης, Σαρωνικού, Ελευσίνας, Ασπροπύργου, Μάνδρας,

Οι Δήμοι που καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό κενών ακινήτων σε επιφάνειες 100-119τμ, είναι των Βριλησσίων και Παπάγου – Χολάργου. Ενώ, οι Δήμοι Κηφισιάς, Φιλοθέης – Ψυχικού και Διονύσου, καταγράφουν τον μεγαλύτερο αριθμό κενών κατοικιών άνω των 150τμ.

Κενές

Σύνολο

Eπιφάνεια σε τ.μ.

Δήμος

Κάτω από 30

30 – 39

40 – 49

50 – 59

60 – 79

80 – 99

100 – 119

120 – 149

150+

  1. ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΟΣ

5.590

146

405

511

1.181

1.804

976

361

148

49

  1. ΔΗΜΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ

5.020

137

285

449

998

1.671

955

358

137

32

  1. ΔΗΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ – ΥΜΗΤΤΟΥ

3.717

93

215

357

583

1.278

828

248

91

19

  1. ΔΗΜΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

9.706

402

895

1.581

2.191

2.867

1.197

407

122

43

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ

2.950

124

272

416

603

960

418

103

37

17

  1. ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ

3.197

59

135

274

558

1.149

606

282

103

33

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

2.977

50

70

122

241

611

736

565

433

154

  1. ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ

1.267

16

29

31

63

205

252

263

254

167

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ

6.441

35

108

156

296

713

874

1.452

962

1.841

  1. ΔΗΜΟΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ – ΠΕΥΚΗΣ

1.647

10

67

46

152

340

513

304

141

62

  1. ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ

1.793

28

55

111

188

526

537

229

85

24

  1. ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ

5.883

119

305

561

1.078

2.116

1.165

385

128

32

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΥ

3.004

58

93

145

289

564

540

571

530

210

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

1.727

12

34

59

102

299

416

292

238

270

  1. ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ – ΨΥΧΙΚΟΥ

2.607

48

43

95

148

312

376

352

380

847

  1. ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

4.639

89

131

240

391

945

1.191

876

511

261

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ

13.212

262

565

1.158

2.241

4.791

3.055

857

226

57

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ

1.841

24

85

189

323

661

372

144

36

6

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ – ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ

5.108

100

184

369

626

1.640

1.393

521

208

66

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ

8.164

466

660

1.127

1.540

2.566

1.287

373

116

31

  1. ΔΗΜΟΣ ΙΛΙΟΥ

6.057

110

233

441

768

2.066

1.648

556

196

42

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΕΩΣ

4.051

70

151

272

468

1.249

1.021

552

229

43

  1. ΔΗΜΟΣ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ

2.916

41

110

193

447

930

739

281

126

48

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

13.093

415

1.105

1.728

3.058

4.042

1.820

611

245

66

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

4.856

97

203

327

560

1.601

1.385

437

193

47

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ

3.992

59

132

190

391

912

976

736

390

205

  1. ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ

7.725

75

182

292

620

1.444

1.870

1.464

1.017

763

  1. ΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

3.680

53

108

184

366

1.218

919

434

262

128

  1. ΔΗΜΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟΥ – ΤΑΥΡΟΥ

3.650

76

192

319

625

1.198

869

254

86

32

  1. ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

7.553

194

368

593

1.220

2.163

1.641

859

391

136

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ

5.538

110

229

342

598

1.401

1.384

793

479

194

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ

4.904

101

158

254

430

1.217

1.302

742

335

359

  1. ΔΗΜΟΣ ΒΑΡΗΣ – ΒΟΥΛΑΣ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

9.389

103

180

679

1.240

2.050

1.465

1.218

1.077

1.382

  1. ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

3.174

22

45

81

158

433

489

445

487

1.018

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ

4.657

108

200

305

421

1.118

1.299

519

353

324

  1. ΔΗΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

12.404

171

208

506

2.226

4.096

2.682

1.233

703

578

  1. ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ

11.858

140

199

608

1.355

3.605

2.761

1.389

860

934

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ

1.928

44

46

93

149

385

549

316

169

170

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΛΗΝΗΣ

4.082

65

92

193

279

864

976

737

413

462

  1. ΔΗΜΟΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

14.078

128

316

817

1.844

2.907

2.814

2.609

1.268

1.387

  1. ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ

15.450

245

485

1.120

2.457

5.427

3.193

1.352

687

479

  1. ΔΗΜΟΣ ΩΡΩΠΟΥ

22.357

337

1.084

1.892

2.804

6.455

6.066

1.867

857

995

  1. ΔΗΜΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

2.040

29

35

125

219

580

592

312

107

37

  1. ΔΗΜΟΣ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ

2.459

73

99

196

305

606

768

285

100

32

  1. ΔΗΜΟΣ ΜΑΝΔΡΑΣ – ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ

6.931

135

188

341

721

1.973

2.069

806

415

282

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

21.712

669

1.248

2.282

3.940

7.482

3.961

1.395

545

190

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ – ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ

10.322

124

321

790

1.437

4.099

2.614

681

187

63

  1. ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ

5.032

78

194

370

773

1.794

1.134

490

167

30

  1. ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΡΕΝΤΗ

9.412

188

440

1.028

1.578

3.525

1.861

507

228

58

  1. ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ

2.891

41

72

211

427

1.051

748

236

82

23

ΣΥΝΟΛΟ

318.681

6.379

13.259

24.769

45.676

93.909

69.302

33.059

17.540

14.728

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

Οι κενές κατοικίες σε 12 Δήμους της Περιφέρειας

Σύμφωνα με τον κάτωθι πίνακα, οι Δήμοι που καταγράφουν το υψηλότερο ποσοστό κενών κατοικιών είναι ο Κορινθίων με 38%, ο Δήμος Ναυπλιέων με 36,92%, ο Δήμος της Καλαμάτας με 30,83%, ο Δήμος Ιωαννιτών και ο Δήμος Χανίων με 27,56%. Το μικρότερο ποσοστό κενών κατοικιών καταγράφεται στον Δήμο Λαρισαίων 19,83%, στον Δήμο Ξάνθης με 22,12% και Κομοτηνής με 24,02%. Εντύπωση προκαλεί το υψηλό ποσοστό κενών κατοικιών στο Δήμο Ναυπλιέων, Καλαμάτας , Ιωαννιτών και Χανιών, διότι διαθέτουν Πανεπιστημιακές σχολές και έντονη δυναμική στον κλάδο των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Κενές

Σύνολο κενών κατοικιών

Eπιφάνεια σε τ.μ.

ΔΗΜΟΣ

Ποσοστό κενών ακινήτων επί του συνόλου των κατοικιών

Κάτω από 30

30 – 39

40 – 49

50 – 59

60 – 79

80 – 99

100 – 119

120 – 149

150+

1. ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

52.646

25,06%

2.277

4.306

7.590

9.625

17.659

7.482

2.378

1.000

323

2. ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ

31.174

25,46%

1.765

3.508

2.885

3.653

7.671

6.440

2.915

1.466

871

3. ΔΗΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ

17.002

27,56%

842

1.441

1.868

2.167

3.906

3.101

1.904

1.218

555

4. ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

13.413

30,83%

466

1.121

1.209

1.639

3.693

3.042

1.337

636

266

5. ΔΗΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ

19.090

28,75%

1.061

2.422

2.187

2.696

4.862

3.355

1.423

774

310

6. ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

15.707

19,83%

1.431

1.510

1.433

1.715

3.307

3.222

1.911

936

248

7. ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

24.194

24,90%

2.124

2.971

3.214

3.395

5.566

3.796

1.841

949

345

8. ΔΗΜΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

8.907

24,02%

607

742

1.256

1.257

2.267

1.617

741

320

97

9. ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ

21.918

26,93%

846

1.206

1.785

2.592

6.664

5.036

1.964

1.130

698

10. ΔΗΜΟΣ ΝΑΥΠΛΙΕΩΝ

7.452

36,92%

211

365

671

874

1.973

1.637

893

565

258

11. ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ

12.697

38,00%

204

571

788

1.286

3.604

3.231

1.652

907

454

12. ΔΗΜΟΣ ΞΑΝΘΗΣ

7.468

22,12%

282

578

864

906

2.081

1.566

756

322

111

Πηγή/Επεξεργασία: ΕΛΣΤΑΤ 2021, Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates

Πως η αξιοποίηση των «κενών» οικιστικών ακινήτων μπορούν να αναχαιτίσουν το κόστος στέγασης – 2+1 Προτάσεις

Το σύνολο των άνωθεν ακινήτων που έχουν δηλωθεί ως κενά το 2021, σήμερα, μέρος αυτών είτε θα έχουν μισθωθεί αν ήταν κατοικήσιμα και δεν έχριζαν μερικής ή/και ολικής ανακαίνισης, είτε μπορεί να έχουν πουληθεί εντός της 4τιας. Σίγουρα όμως το πλήθος των δηλωμένων ως κενών κατοικιών δεν παύει να είναι μεγάλος και η αξιοποίηση αυτών να αποτελεί μια άμεση λύση για την αναχαίτιση του κόστους στέγασης μέσω της αύξησης της διαθεσιμότητας.

Από τις 8 Σεπτεμβρίου 2024, οι ιδιοκτήτες ακινήτων που μίσθωσαν τα «κενά» ακίνητα τους δεν θα πληρώσουν ούτε ένα ευρώ φόρο για τα ενοίκια που εισέπραξαν το τελευταίο τετράμηνο του 2024. Η νέα ρύθμιση ορίζει ότι η φοροαπαλλαγή επί των μισθωμάτων εφαρμόζεται για τους 36 πρώτους μήνες μετά από το μήνα, κατά τον οποίο συνάπτεται η σχετική σύμβαση μίσθωσης. Οι ωφελούμενοι από τη νέα ρύθμιση είναι οι ιδιοκτήτες που για τουλάχιστον τρία χρόνια διατηρούσαν κλειστά τα ακίνητά τους και δεν τα είχαν εκμεταλλευτεί.

Η άνωθεν ρύθμιση αποτελεί σημαντικό κίνητρο για το σύνολο των ιδιοκτητών ακινήτων, αλλά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέρος των δηλωμένων ως κενών κατοικιών, είτε πρόκειται για ακίνητα που χρίζουν μερικής ή/και ολικής ανακαίνισης και οι ιδιοκτήτες δεν διαθέτουν τα οικονομικά εχέγγυα ή/και την πιστοληπτική ικανότητα να δανειστούν ώστε να προβούν στις απαραίτητες παρεμβάσεις, είτε πρόκειται για κατοικίες που ανήκουν σε funds – servicers, είτε για κατοικίες που έχουν πολεοδομικά-νομικά προβλήματα , είτε μισθώνονται «εκτός» μισθωτηρίου συμβολαίου, είτε ο ιδιοκτήτης δεν επιθυμεί να το μισθώσει.

  • Έλεγχοι ΑΑΔΕ – «κλειστών» ακινήτων

Διασταύρωση στα δηλωμένα ως «κλειστά» ακίνητα μέσω πλατφόρμας διασταυρώσεων της ΑΑΔΕ με για την ανυπαρξία συμβάσεων με εταιρείες παροχής νερού, φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Εάν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας είναι συμβεβλημένες αλλά η κατανάλωση είναι χαμηλότερη από τα δεδομένα όρια (νερό 7 m³, ρεύμα 35 kwh), το ακίνητο θεωρείται επίσης κενό.

Παράλληλα, οι έλεγχοι που έχουν ανακοινωθεί από κλιμάκια υπαλλήλων της ΑΑΔΕ για τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, να επεκταθούν και στα δηλωμένα ως «κλειστά» ακίνητα κυρίως στις «πιεσμένες» περιοχές.

  • Φορολόγηση των «κλειστών» (χωρίς αιτιολογημένη αιτία) κατοικήσιμων οικιστικών ακινήτων σε «πιεσμένες» περιοχές – με απαλλαγή στην περίπτωση κατοίκησης τους (χωρίς δημοσιονομικό κόστος – εν δυνάμει νέα έσοδα)

Το άνωθεν μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί αποκλειστικά στις «πιεσμένες» περιοχές της χώρας μας. Η φορολόγηση μπορεί να προέλθει ενδεχομένως μέσα από την αύξηση του ΕΝΦΙΑ.

Έχει εφαρμοστεί στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Ισραήλ, στην Ιρλανδία και στις πολιτείες Βανκούβερ και Όκλαντ του Καναδά, με μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα την αύξηση της διαθεσιμότητας ακινήτων προς ενοικίαση.

Στην Ισπανία, όσοι κατέχουν περισσότερα από τέσσερα ακίνητα στον ίδιο δήμο και αφήνουν κατοικίες άδειες για περισσότερα από δύο χρόνια μπορούν να χρεωθούν με αύξηση έως και 150% του Impuesto sobre Bienes Inmuebles (IBI) από το τοπικό συμβούλιο .

Συγκεκριμένα, εάν το ακίνητο είναι άδειο για τρία χρόνια, η προσαύξηση μπορεί να φτάσει το 100%. Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα αύξησης κατά 50% επιπλέον στην περίπτωση ακινήτων των οποίων οι ιδιοκτήτες έχουν τέσσερα ή περισσότερα διαμερίσματα στον ίδιο δήμο.

Με άλλα λόγια, αντί να κρατήσει το ακίνητο κλειστό, το κράτος θέλει να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να «προσθέσουν» ένα επιπλέον ακίνητο προς ενοικίαση στην αγορά.

ΙΒΙ: Είναι ένας άμεσος φόρος που φορολογεί την αξία της ακίνητης περιουσίας

*Πιεσμένες περιοχές : Σε χώρες της Ε.Ε, «πιεσμένες» χαρακτηρίζονται οι περιοχές που οι μέσες τιμές ενοικίασης έχουν αυξηθεί κατά 5% περισσότερο από τον πληθωρισμό τα προηγούμενα πέντε χρόνια ή οι μέσες τιμές ενοικίασης συνολικά έχουν υπερβεί το 30% του μέσου εισοδήματος των νοικοκυριών στην περιοχή. Στην Ισπανία ισχύει αν το ενοίκιο (ή η ζητούμενη τιμή για ακίνητα προς πώληση) θα πρέπει να έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 3% πάνω από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τα προηγούμενα 5 χρόνια.

3) Φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα σε ιδιοκτήτες ακινήτων που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένα – εγκαταλελειμμένα.

Η πόλη της Ρίγας (Λετονία) θέσπισε έναν κανονισμό για την αύξηση του φόρου ιδιοκτησίας μέχρι και 10-15 φορές υψηλότερο σε κτίρια που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένα, για να ενθαρρύνουν την αποκατάστασή τους. Για το σκοπό αυτό, ίδρυσαν την Επιτροπή Επιθεώρησης Υποβαθμισμένων Κτιρίων (Commission for the Inspection of Degraded Buildings). Η απειλή των φορολογικών αυξήσεων στη Ρήγα οδήγησε σε σημαντικές δραστηριότητες ανακαίνισης. Το άνωθεν μέτρο στη χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει συνδυαστικά με τη παροχή χρηματοδοτικών κινήτρων εκτός τραπεζικού συστήματος και φορολογικών κινήτρων για τους ιδιοκτήτες για να ενθαρρύνει την αποκατάσταση των κενών κατοικιών για την ενίσχυση της παροχής προσιτής στέγασης.

Θα μπορούσε να επιδοτηθεί η ανακαίνιση της κατοικίας μετά από έλεγχο της πραγματικής κατάστασης από κλιμάκιο υπαλλήλων της αρμόδιας υπηρεσίας με την υποχρέωση να μισθώσει το ακίνητο τουλάχιστον για 7 χρόνια με προσιτό ενοίκιο σε ευάλωτες οικονομικά και κοινωνικές ομάδες.


ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here