Την επιστροφή των τιµολογίων ρεύματος µε ρήτρα αναπροσαρµογής από τον Οκτώβριο προεξοφλεί η ΡΑΕ, στόχος της οποίας είναι η µετάβαση στο πρότερο καθεστώς τιµολόγησης να πραγµατοποιηθεί κατά το δυνατόν οµαλότερα και µε απόλυτη συνέπεια και διαφάνεια προς τους καταναλωτές.
Στο επίκεντρο των αναµενόµενων κατευθυντηρίων γραµµών, σύµφωνα µε την ενηµέρωση της ίδιας της ΡΑΕ στη µηνιαία έκθεση για τη λιανική αγορά ρεύµατος τον Απρίλιο, τίθεται η τυχόν τροποποίηση των συµβάσεων προµήθειας και καλεί τους προµηθευτές να ενηµερώνουν τους καταναλωτές µε αναλυτική περιγραφή των όρων που πρόκειται να τροποποιηθούν (ή των νέων όρων) τουλάχιστον δύο µήνες νωρίτερα πριν από την επικείµενη τροποποίηση και εν προκειµένω µέχρι την 31η Ιουλίου 2023, µε ατοµική επιστολή και όχι µέσω του λογαριασµού κατανάλωσης.
Η ΡΑΕ φέρεται, πάντως, αποφασισµένη να εξαντλήσει τα περιθώρια προστασίας των καταναλωτών από πρακτικές παραπλάνησης, ελέγχοντας εξονυχιστικά τα τιµολόγια ανά µήνα. Στην έκθεση του Απριλίου επισηµαίνει στους καταναλωτές τις «κακοτοπιές» που έχει εντοπίσει και παρέχει χρήσιµες συµβουλές για το πώς θα τις αποφύγουν. Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές µε τις διάφορες κατηγορίες εκπτώσεων, αλλά και τα προϊόντα «κράχτες» µε ιδιαίτερα χαµηλές τιµές που έχουν λανσάρει το τελευταίο διάστηµα αρκετοί προµηθευτές για την προσέλκυση νέων πελατών χωρίς να είναι σαφές ότι αυτά δεν καλύπτουν τους υφιστάµενους πελάτες τους.
Η Αρχή συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσον αφορά τις εκπτώσεις συνέπειας, εξετάζοντας αναλυτικά τους όρους κάθε τιµολογίου και να µη στέκονται απλά σε µια ελκυστική εµπορική πολιτική που µπορεί να λειτουργεί ως «παραπλανητικό δέλεαρ».
Οπως ενηµερώνει, έχει εντοπίσει την πρόθεση ορισµένων προµηθευτών να παρέχουν εκπτώσεις εµπρόθεσµης εξόφλησης/συνέπειας, οι οποίες ωστόσο δεν αποδεικνύεται ότι είναι σταθερές. Το ποσοστό της ταµειακής διευκόλυνσης στο οποίο µεταφράζονται δεν παραµένει σταθερό ανά µήνα, αλλά αντιθέτως µεταβάλλεται και µειώνεται µετά το πέρας συνήθως των δύο πρώτων µηνών παραµονής στο προϊόν. Την προσοχή τους θα πρέπει να εστιάσουν οι καταναλωτές και στη µη σωρευτική απόδοση ενός ποσού έκπτωσης συνέπειας κατά τη διάρκεια της σύµβασης αναλογικά µε τις ηµέρες κατανάλωσης, πρακτική η οποία ακολουθείται από κάποιους προµηθευτές.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέχουν πώς η έκπτωση συνέπειας αποδίδεται κατά τη διάρκεια παραµονής τους στο πρόγραµµα προµήθειας και εάν αποδίδεται τόσο ποσοτικά όσο και χρονικά, όπως αναφέρουν οι όροι της σύµβασης που έχει υπογράψει. Η Αρχή έχει εντοπίσει και προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας που παρέχουν διαφορετική έκπτωση συνέπειας ανά µήνα, κάτι για το οποίο συστήνει την προσοχή των καταναλωτών. Επίσης έχει εντοπίσει περιπτώσεις προµηθευτών που εφαρµόζουν ex ante έκπτωση συνέπειας στην αρχική τιµή προµήθειας, η οποία ωστόσο εξ ορισµού προϋποθέτει εµπρόθεσµη εξόφληση λογαριασµού από τον καταναλωτή, που εκ των πραγµάτων θα λάβει ή όχι χώρα κατά την εξόφληση του λογαριασµού (ex post).
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η µείωση της τιµής προµήθειας του λογαριασµού µπορεί να είναι µόνον πρόσκαιρη και να ανατραπεί στην περίπτωση κατά την οποία δεν πληρωθεί εγκαίρως ο λογαριασµός. Πολλοί προµηθευτές έχουν δηµιουργήσει προϊόντα προµήθειας ηλεκτρικής ενέργειας µε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιµές, τα οποία ωστόσο αφορούν µόνο νέους αλλά όχι υφιστάµενους πελάτες. Εχει παρατηρηθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών έχει συµβληθεί µε αρκετά ακριβότερα προγράµµατα.
Οι καταναλωτές µπορούν να ζητήσουν στους προµηθευτές τους να τους περάσουν στο πρόγραµµα µε τη χαµηλή τιµή προµήθειας. Η Αρχή συνιστά στους καταναλωτές να διαλέξουν τα προϊόντα µε τις χαµηλότερες τιµές και να προχωρήσουν σε αλλαγή προγράµµατος εντός του προµηθευτή τους. Η αλλαγή αυτή θα γίνει άµεσα και χωρίς καµία χρέωση, εφόσον το πρόγραµµα είναι κυµαινόµενο. Η ΡΑΕ ενηµερώνει, τέλος, τους καταναλωτές ότι βάσει του Κώδικα Προµήθειας οι προµηθευτές είναι υποχρεωµένοι να τους παρέχουν µε κάθε λογαριασµό ρεύµατος πληροφορίες σχετικά µε το τηλεφωνικό κέντρο και τα στοιχεία επικοινωνίας του τµήµατος εξυπηρέτησης πελατών, προκειµένου να απευθύνονται για την υποβολή παραπόνων και αιτηµάτων.